Reactie op… Wandelen met de GPS

The difference between men and boys.
Is the price of their toys.

Met grote interesse heb ik de bijdragen van Rob over het wandelen met de GPS gelezen. Ik herken zonder meer zijn enthousiasme. Ook ik sta iedere keer weer vol verwondering te kijken met welk een akelige precisie dat apparaatje “arriving destination” meld wanneer ik bij thuiskomst de oprit oprij, ook al ben ik duizenden kilometers weggeweest.

Ik kan iedereen aanraden eens een kijkje te nemen op de site van Rob (http://www.go-gps.nl/) want daar geeft hij nog meer heldere uitleg over de werking van het systeem. Rob is ook bezig een verzameling van wandelingen aan te leggen die met behulp van de GPS gemaakt kunnen worden. Zelf heb ik direct zijn Rotte-wandeling gedownload, maar pas na zijn tweede artikel werd mij duidelijk dat je over een programma als OziExplorer moet beschikken om de route naar je GPS over te brengen. Met Sinterklaas in aantocht moet dat dus binnenkort tot mijn mogelijkheden behoren…

Overigens heb ik al eerder een (anno 2011 niet meer beschikbare) site ontdekt, waar je wandelingen en fietstochten van kan downloaden. Met behulp van een aldaar aangegeven gratis programma heb ik vorige winter een route in Zuid-Limburg op mijn GPS weten te zetten. Het enige wat we toen nog moesten doen was gedurende 14 km. heuvel op, heuvel af de pijl op de GPS volgen en toen kwamen we weer bij het vertrekpunt uit. Het werkte echt perfect!

Guernsey
Zelf gebruik ik mijn GPS (nog) niet om tevoren thuis wandelingen voor te bereiden. Wel maak ik soms wat waypoints van markante punten, zodat ik tijdens het wandelen altijd kan zien hoever ik van welk punt ben en in welke richting dat punt ligt. Je kunt dan altijd op een wandelkaart afleiden waar je ongeveer bent. Dat geeft je een veel zekerder gevoel tijdens een tocht. Waar we vroeger nog wel eens omkeerden omdat we het niet meer vertrouwden, lopen we nu vaker door. Sinds de GPS zijn we nooit meer verdwaald.

Als plantenliefhebber kan ik de GPS ook nuttig toepassen bij het vastleggen van de locatie van zeldzame planten. Vroeger zag je ergens een bepaalde plant, maar als je nog eens terug wilde dan kon je hem nergens meer vinden. Nu heb je de exacte locatie op enkele meters nauwkeurig met één druk op de knop vastgelegd. Binnen het Natuurhistorisch Genootschap van Limburg worden op deze manier zelfs vindplaatsen in een database opgeslagen en kunnen ze gemakkelijk tussen belangstellenden worden uitgewisseld.

GPS-kaartje kustwandeling Guernsey
Ook op vakantie laat ik de GPS meestal “mee hobbelen”. Hij registreert dan het kruimelspoor en thuis projecteer ik die dan op kaartjes per gebied met de gereden en gewandelde routes ingetekend. Dat is leuk om bij de foto’s te bewaren. Zie hier bijvoorbeeld de schitterende kustwandeling die we op 3 juni j.l. op het kanaaleiland Guernsey hebben gemaakt.

(e-Spekkoek nr. 38, 5 oktober 2002)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten